Praha chybovala ve stomilionovém tendru na sdílení kol
22. března 2017 18:42
V tendru bylo několik chyb. Praha například požadovala, aby manažer takzvaného bikesharingu měl praxi minimálně u tří staveb, u kterých bylo projednáno stavební povolení. Přitom získání stavebního povolení u zakázky nebylo vůbec potřeba. Také další chyby podle úřadu mohly podstatně ovlivnit výběr nejvhodnější nabídky.
Politici už dříve uvedli, že zvažují zrušení rok připravovaného tendru. Důvodem mělo být právě odvolání firem k ÚOHS. Úřad se zakázkou zabýval na návrh společnosti REKOLA Bikesharing s.r.o.
„Navíc situace se za poslední čtyři roky, kdy tendr připravujeme, změnila, a tomu bychom také přizpůsobili případnou novou soutěž," uvedl v lednu primátorčin náměstek Petr Dolínek (ČSSD). „Systém chceme propojit s veřejnou dopravou, měl by se stát jejím doplňkem, a sloužit tudíž nejen turistům nebo studentům," doplnil.
Právě mladí lidé a studenti si oblíbili už existující sdílená růžová kola, která jsou k dispozici třeba kolem vysokoškolských kampusů, ale i na hlavním nádraží. Město s provozovateli debatuje mimo jiné o vhodnosti parkování kol v ulicích, se kterým mají problém některé radnice.
Městský bikesharing počítal se 100 až 120 pevnými stanicemi pro půjčování a vracení kol a nejméně tisícem bicyklů. Díky projektu Rekola si mohou lidé půjčit několik tisíc většinou starších kol natřených narůžovo.
Kromě toho fungují ve městě půjčovny kol. Bicykly půjčují i České dráhy. Bikesharing je ve světových metropolích běžnou službou. K dispozici je v 650 městech po celém světě, mimo jiné v Londýně, Kodani nebo Amsterdamu.