Na některých úsecích Vltavy v Praze bude omezena plavba rychlých člunů
14. března 2016 17:10
Omezení má fakticky zakázat jízdu motorových lodí ve skluzu, tedy rychlou jízdu, kdy loď po hladině klouže, a nařizuje jízdu v takzvaném výtlačném režimu, kdy je příď lodi ponořená ve vodě. Na rozdíl od měření rychlosti na silnicích je totiž náročné změřit rychlost projíždějící lodě.
Uvedené opatření tak funguje jako nejefektivnější prvek regulace. „Bude se moci plout ve výtlačném režimu, kdy nedochází ke vzniku škodlivého vlnobití a kdy je rychlost plavidel snížena," uvedla Němcová.
Na bezohlednou jízdu řidičů motorových člunů si v minulosti stěžovaly zejména sportovní svazy včetně Českého olympijského výboru. Naopak proti omezení vystoupily na přelomu loňského a letošního roku zástupci výrobců a prodejců lodí.
První z připravovaných zón s rychlostním omezením začíná od plavební komory Praha – Štvanice a končí u železničního mostu na Výtoni. Od Výtoně pak bude asi kilometrový úsek bez rychlostního omezení a od Stadionu vodních sportů na Císařské louce až po Barrandovský most bude vyznačený druhý úsek s pomalou plavbou. Výsledná podoba nařízení je podle Němcové kompromisem mezi oběma názorovými skupinami. Například ČOV navrhoval zónu prodloužit až k jezu v Modřanech.
Anketa
Bylo podle vás nutné zavádět v Praze omezení pro rychlé čluny na Vltavě?
Podle Němcové ale není cílem plavbu motorových lodí v Praze zakazovat, ale omezit rychlost na úseku, kde je to z bezpečnostních důvodů nejvhodnější. Právě úsek kolem Podolí je jedním z těch, kde jsou během slunných dní stovky veslařů a kanoistů.