Parní motorový vůz Komarek z roku 1903 pojede Prahou
24. května 2017 07:29
„Jeden z nejvzácnějších exponátů naší železniční sbírky byl v roce 2016 po téměř pětileté pauze znovu uveden do provozního stavu. Spojuje v jednom vozidle lokomotivu a osobní vagon a jako jediný vůz tohoto typu z našich tratí se dochoval dodnes. Jeho význam překračuje hranice České republiky," uvedl ředitel Železničního muzea NTM Michal Novotný. Jedenáct metrů dlouhý zelený vůz, který dokáže po kolejích „uhánět" až padesátkou. V dopravě sloužil do roku 1946. V letech 1949 až 2005 byl vystaven v dopravní hale NTM.
„Vůz pojede několikrát po trase z Masarykova nádraží přes Negrelliho viadukt do nádraží Praha-Bubny a zpět, přičemž kapacita vozu je dvaatřicet míst. Zájemci mohou využít předprodeje jízdenek v pokladně Národního technického muzea," uvedl jeho ředitel Karel Ksandr.
V neděli 28. května bude historický vůz vystaven s dalšími kolejovými exponáty v depu Masarykova nádraží. Půjde o představení produkce firem František Ringhoffer a koncernové Kopřivnické vozovky, konkrétně salonního vozu Aza 1–0086 arcivévody Františka Ferdinanda d'Este z roku 1909 a salonního vozu Aza 80 prezidenta Tomáše Garriqua Masaryka z roku 1930.
Sláva podniku Ringhoffer byla spojena s pražským Smíchovem, kde byla založena roku 1852 továrna specializující se zejména na výrobu železničních vozů a později tramvají. Ve spolupráci s Dopravním podnikem připomene výrobu vozidel městských drah během soboty několik jízd historických tramvají na trati Smíchovské nádraží-Anděl-Kotlářka. Podrobnější informace jsou na webu NTM.
Podnikatelská rodina Ringhofferů spoluvytvářela dějiny Prahy, českých zemí, habsburské monarchie a Československa téměř 174 let. Ovlivnila průmysl, politiku, krajinu i umění své doby. Každá nová generace rozšířila rodinný majetek, navýšila počet spolupracovníků a zesílila svůj hospodářský vliv. Ringhofferovy závody existují i dnes a na mnoha místech Česka jsou památky a stopy tohoto koncernu.