Parlamentní strany si dělají z městských rozpočtů dojné krávy, říká Passer z hnutí PRO PRAHU
19. května 2014 07:00
Zbyněk Passer
Narodil se v roce 1974 v Praze.
Do 18 let obyvatel Spořilova v Praze 4, od roku 1992 žije s Kolodějích.
17 let ženatý, 5 dětí (3 synové, dvě dcery).
Absolvent strojní průmyslovky, studoval Národní hospodářství na VŠE (studium nedokončil)
1992 – 2007 pracoval v Passerinvest Group, s přestávkami pro studium VŠE
1998 – 2014 postupně zastupitelem, místostarostou a starostou Koloděj
Koníčky: cestování (karavan, motorka), sbírka veteránů (aut i motorek)
Sporty: hard enduro, okruhové a silniční závody aut, dálkové plavání, běh, fitness, sportovní střelba
V médiích se opakovaně objevují hlasy, které tvrdí, že hnutí PRO PRAHU je „béčko ODS“ a mezi členy jsou odpadlíci z této a dalších stran. Čekal jste takové mediální útoky?
Předně musím říci, že to není pravda, žádné „béčko“ občanských demokratů nejsme. Nejen, že jsem takové útoky čekal, ale do jisté míry pro ně mám pochopení.
Proč?
Všichni víme, jak dopadly v posledních letech nástupy nových subjektů na politickou scénu. Důvěra lidí byla zklamána, takže jejich zdrženlivost k novým hnutím a stranám chápu. Co se týče mediálních útoků ze strany politiků, tak mne nepřekvapuje, že na nás vytahují fakt, že někteří naši členové byli dříve v ODS, Věcech veřejných a dalších stranách. Nic jiného na nás nemají, tak útočí tím, co si myslí, že vzhledem k nepopularitě ODS, „véček“ a jiných subjektů u lidí zabere. Ale my odmítáme kádrovat a trestat schopné a pracovité lidi za jejich politickou minulost. Zajímá nás odbornost.
Přesto, změníte nyní přístup k posuzování toho, zda s jednotlivými zájemci o členství začnete spolupracovat?
Na základě mediálního tlaku jsme to už museli udělat, což mne mrzí. A kdybych měl vysvětlit důvody, proč, tak se budu opakovat. Kdo by chtěl hnutí PRO PRAHU použít jako výtah k moci, má smůlu. Členové, kteří pracují na úrovni městských částí, plní řadu úkolů, kterými jsou průběžně testováni, zda mají schopnosti a ochotu pracovat pro veřejnost. To vše se pozná rychle. A u členů, se kterými počítáme pro práci na úrovni města, prověřujeme důkladně jejich odbornost. Takže i zde bude mít politický prospěchář smůlu.
Kolik máte nyní členů?
Zhruba dvě stovky. Do budoucna se počet udrží v řádu stovek, nechceme členskou základnu nijak naddimenzovat. Pro každou městskou část, aby bylo naše působení v Praze efektivní, potřebujeme několik desítek členů, současné počty tudíž porostou, ale v rozumné a potřebné míře.
Výhrady k velkým stranám
Jaké jsou skutečné problémy Pražanů?
Není to Blanka ani Opencard, ale stovky drobností, které se týkají každodenního života Pražanů. Parkování, školky, bezpečnost, chybějící kanalizace, je toho spoustu. Vedení hlavního města krmí Pražany vývojem a spory kolem Blanky, ale aby jim řeklo skutečné problémy a nastínilo řešení, to nemá odvahu. Vidíte třeba, že by Praha řešila problémy se skládkováním? Přitom to je s ohledem na evropskou legislativu do budoucna velmi výbušné téma. Praha má hodně potenciálních problémů, ale TOP 09 je zametá pod koberec.
Je vidět, že „topka“ vám k srdci moc nepřirostla…
Je to logické. Výhrady máme k velkým politickým stranám. Pusťte parlamentní stranu do komunální politiky a máte na světě velký problém. Ať už to je TOP 09, ČSSD nebo ODS. Parlamentní subjekty si berou Prahu jako dojnou krávu pro jejich stranickou pokladnu. Z něčeho musí platit kampaně pro senátní, sněmovní a evropské volby. Praha s mnohamiliardovým rozpočtem je pro to ideální. My se zaměřujeme jen na Prahu, nic jiného než komunální oblast nás nezajímá. Nestaráme se o ideologie. Nezajímá nás vztah České republiky k událostem na Ukrajině, ale rozbité silnice.
S kým by dokázalo hnutí PRO PRAHU po volbách spolupracovat?
Tyhle věci není dobré soudit dopředu. Volby vám rozdají karty, a až po nich musíte hledat funkční koncept vedení města. Politické strany posuzujeme podle toho, jak odborně kompetentní lidé v nich působí. Kromě KSČM proto předem nevyloučím spolupráci s nikým.
Praha se neřídí Evropskou chartou měst
Jak si představujete decentralizaci moci v Praze?
Neplánujeme velký novátorský zásah. Chceme, aby se dělba moci vrátila na úroveň devadesátých let, kdy fungovala dobře. Na přelomu tisíciletí začala centralizace, přenos pravomocí městských částí na magistrát. Tento stav trvá dodnes a ještě posiluje. To je přesně opačný vývoj, než v mnoha evropských zemích. Je to paradoxní a nepochopitelné, protože Praha se neřídí Evropskou chartou měst, kterou podepsala a která hovoří o potřebě decentralizovat moc na komunální úrovni.
Můžete uvést konkrétní příklad vámi kritizované centralizace?
Dnes, když přijdou občané za starostou městské části s konkrétním požadavkem na opravu silnic, ten, aby jim vyhověl, se musí doprošovat u městských firem, které hospodaří s přidělenými financemi. Tyto firmy často rozhodují podle toho, z jaké jste politické strany. Nevyhovujete? Máte špatnou „stranickou legitimaci“? Máte smůlu, nic nedostanete.
Jak si představujete řešení?
Chceme, aby se vrátil matematický model, který tu byl v minulosti. Tato rovnice by jednoduše kvantifikovala stav infrastruktury městských částí, a na základě těchto zřetelně zjistitelných a uchopitelných faktorů by se dle daného vzorce spočítalo, na jaký objem financí má konkrétní městská část nárok. A každá radnice by si už sama rozhodla, jak se sumou přidělenou městem na transparentní investiční účet bude hospodařit. Zda finance použije například na výstavbu školky, nebo zda opraví silnici, či postaví chodník. Magistrát dnes nerozhoduje na základě skutečných potřeb městských částí, ale podle kamarádských a obchodních vazeb. Chceme magistrát zmenšit a oslabit ve prospěch všech městských částí.
V Praze mají utrum, jsou pro ni moc levní
Myslíte, že by se právě na hospodaření městských firem dalo hodně ušetřit?
Jednoznačně. A nehovořím o milionech, ani stamilionech, ale o miliardách. Na základě našich analýz se ukázalo, že zakázky financované Prahou jsou nezřídka přeceňovány o padesát a více procent. Místo, aby se dělaly skutečně veřejné soutěže, funguje zde okruh firem, které vysávají pražský rozpočet. A je nasnadě, že z nadhodnocených položek mají někteří lidé napojeni na město prospěch. Obrací se na nás firmy, které tvrdí, že by rády dělaly na pražských zakázkách, ale nemohou, protože jsou pro metropoli moc levní. To je absurdní! Bohužel ve veřejných zakázkách ve většině případů nevítězí kvalitativně i finančně nejlepší nabídky.
Máte už představu, kde by se mohl magistrát, jak říkáte, zmenšit?
Těch oblastí je hodně. Úřad se během let neuvěřitelně nafoukl, mnoho pozic je zde zbytečných. V devadesátých letech pracovalo na magistrátu zhruba 700 lidí, obdobnou činnost zajišťuje v současnosti třikrát více zaměstnanců.
Často hlasují o věcech, o kterých toho moc neví
Můžete uvést nějakou konkrétní oblast, kde město zaměstnává více lidí, než je třeba?
Magistrát spolupracuje s mnoha externími právníky. Advokátním kancelářím platí stovky milionů korun ročně! A přitom má vlastní legislativní odbor. Podobné je to se stavebními inženýry. Je hodně oblastí, ve kterých magistrát zbytečně využívá vlastních i externích zaměstnanců.
Jaký máte dojem z činnosti pražského zastupitelstva?
Mám z něj zoufalý pocit. Mezi hlasováním se pohybují šíbři, kteří sbírají a kupují si hlasy. Často se setkávám s tím, že zastupitelé pořádně ani nevědí, o čem hlasují a rozhodují. To je absurdní, ale bohužel běžný obrázek.
Pojďme se ještě vrátit k otázce decentralizace, protože tu hodně ve svém programu a vystupování zdůrazňujete. Měly by městské části dostat větší územně-plánovací pravomoci?
Ano. Ať si město ponechá rozhodování v zásadních, celoměstsky významných územních otázkách, ale o „drobnostech“ ať nechá rozhodovat jednotlivé městské části. Spousta věcí se tím urychlí. Vím o mnoha případech, kdy třeba majitel malého pozemku, zahrady, čeká deset let na změnu v územním plánu, aby se pohnul z místa. Dnes o všem rozhoduje město, a to je špatně.
Přílišná demokracie je smrt velkých projektů
V jaké fázi je činnost odborných skupin hnutí PRO PRAHU?
Je jich jedenáct a pracují od loňského podzimu. Pracují v nich odborníci, kteří Prahu a její problémy dobře znají. S výsledky jejich činnosti se veřejnost seznámí v programu, který představíme lidem v kampani. Ta bude výrazná, zřetelná a hodně zaměřená na osobní kontakty s Pražany. Při kampani lidé dobře pochopí naši vizi.
Máte pocit, že současná politická reprezentace Prahy ji nemá?
Nemá, vládne chaos. Dělá se hodně studií, často v nich jsou dobré nápady, ale odpovědní politici je neumí zrealizovat. Není tu někdo, kdo by dokázal ty dobré věci ze studií vzít, říci, bude to tak a tak, převzít za své činy politickou odpovědnost. Přílišná demokracie je smrt velkých projektů. Jak do toho pustíte pět šest subjektů, každý to vidí jinak a nikam se nehnete. Politik musí umět naslouchat, ale zároveň musí umět být rázný a prosazovat věci. A to současné vedení Prahy neumí.
Na úplný závěr, nebojíte se, že se v předvolebním období objeví nějaký váš kostlivec ve skříni?
Útoky pravděpodobně přijdou ze struktur, které město řídily a řídí, protože jestli naše slova budou brát vážně, tak si uvědomí, že chceme narušit jejich letitý miliardový business. Je logické, že se budou bránit, aby o svůj příjem z Prahy nepřišly. Máme čisté svědomí, město nás nikdy neživilo, takže se kostlivců nebojíme. Nemáme za sebou nic, co by na nás mohli vytáhnout, jdeme do podzimních voleb s otevřeným hledím.
Čtěte také: Nové hnutí PRO PRAHU posiluje, má šest nových partnerů pro komunální volby