Skoro třicetileté důchodkyně: kačeny, které má i Severní Korea, mizí z pražských kolejí
18. května 2013 09:37
Rozlučka s tramvají KT8D5
V úterý 21. května bude fungovat zvláštní linka číslo 15: Lehovec – Florenc.
Na ní budou mít Pražané poslední příležitost se svézt tramvají KT8D5.
Odjezdy z Lehovce: 13:00, 14:07 a 16:01
Odjezdy z Florence: 13:32 a 15:30
Nasazení tramvají s „lehce“ zapamatovatelným názvem KT8D5 provázely v polovině osmdesátých let minulého století důkladné zkoušky. Prototyp byl v pražských ulicích vidět už v roce 1985, provoz s cestujícími začal o rok později.
U pražské veřejnosti si tento typ tramvaje nikdy nezískal velkou oblibu. Výtky směřovaly především k uspořádání interiéru, nedostatečnému větrání v létě a užší dveřím v přední a zadní části.
Uvažovalo se proto o dodávce modifikovaných vozů, které by měly lepší profilové parametry a byly na nich vychytány další „mouchy“. K nákupu však nedošlo. Původně se přitom plánovalo pořízení dvou stovek těchto tramvají. Nakonec jich v Praze jezdilo necelých padesát.
Tramvaj KT8D5, kterou v letech 1986 až 1993 vyráběl podnik ČKD Praha, byla kromě české metropole dodávána také do Brna, Mostu, Plzně a Litvínova. Zájem o ni byl i na východ od našich hranic.
Jeden vůz koupil ruský Volgograd, čtyřicet slovenské Košice a 45 severokorejský Pchjongjang. Jeden vůz si odebralo také Sarajevo. Bosenské město si později odebralo několik ojetých tramvají KT8D5 z Košic.
Tento typ tramvají však z pražských kolejí nemizí úplně. Nadále zde budou cestujícím sloužit rekonstruované vozy, které jsou částečně nízkopodlažní.
Hlavní změnou oproti původnímu typu je nový střední článek s nízkopodlažní částí. Tyto tramvaje mají snadno zapamatovatelné označení KT8D5R.N2P.