Okrádání turistů: Angličtina v centru Prahy někde znamená vyšší účet v restauracích
24. července 2014 09:19
Výsledky kontrol inspektorů v předem vytipovaných třinácti restauracích byly neradostné. V devíti z nich byly zjištěny nedostatky, a z toho v osmi případech inspektoři prokázali diskriminační jednání vůči cizincům.
Prodávající ve všech těchto případech anglicky mluvícím hostům účtoval ke konzumaci takzvaný servis (tip), jehož výše se pohybovala od 5 do 15 procent účtované částky. V jednom případě to znamenalo navýšení konečného účtu o 90 korun.
Česky hovořícím spotřebitelům žádný takový příplatek účtován nebyl, i když kontrolní konzumace „cizinců“ a „našinců“ probíhala ve stejnou dobu. Podle zákona o ochraně spotřebitele musí být spotřebitel seznámen při objednávání vždy s cenou konečnou.
Při jedné z kontrol servírka při placení účtu „cizincem“ vrátila částku o 43 korun nižší. V rámci provedených kontrol bylo také zjištěno v pěti případech nedodržení deklarované míry prodaných rozlévaných alkoholických nápojů, a to celkem o 50 mililitrů, což ve finančním vyčíslení představovalo poškození spotřebitele o 114 korun.
Za tato porušení povinností stanovených poskytovatelům služeb budou všem devíti kontrolovaným podnikům uloženy pokuty ve správním řízení.
„Výsledky kontrol v restauracích v centru Prahy svědčí o tom, že někteří podnikatelé svým jednáním nejen porušují zákony a poškozují spotřebitele, ale zejména ohrožují dobré jméno poctivých podnikatelů a celé České republiky v zahraničí,“ uvedla Ivana Divišová z odboru komunikace a styku s veřejností ČOI.
Inspektoři ČOI budou v kontrolách pokračovat nejen po celou turistickou sezónu, ale i mimo ni, neboť služby restaurací v centru Prahy využívají ve značném rozsahu také cizinci, žijící v Česku dlouhodobě.