Nuselský most slouží dopravě čtyřicet let, na Letné se o něm dozvíte i málo známé informace
25. října 2014 09:13
Most sebevrahů
Od začátku existence mostu z něj skočilo 200 až 300 lidí.
Drtivá většina skokanů svůj čin nepřežila.
Spoustě nešťastníků se podařilo záměr rozmluvit.
Počet sebevrahů se snížil po vybudování zábradlí v 90. letech.
Většina sebevrahů skočila na území Prahy 2.
V srpnu 2008 shodil pomatenec z mostu dva buldoky.
Výstava přehledným způsobem shrnuje podstatné okamžiky navrhování a provádění této výjimečně náročné stavby, včetně známé zátěžové zkoušky s pomocí 66 tanků.
Další část výstavy představuje na dosud nepublikovaných materiálech zrod konceptu a autentické rozhovory s autory architektonického a technického řešení mostu. Jsou zde panely se soutěžními návrhy a dobovým modelem neuskutečněné varianty mostu ze 40. let minulého století a dosud nepublikovanými fotografiemi ze stavby mostu.
Most, dnes plně vytížený automobilovou dopravou a linkou metra, byl postaven v letech 1967 až 1973 podle projektu architekta Stanislava Hubičky a jeho týmu, v roce 1974 projela tubusem mostu první souprava metra.
Stavba z předpjatého železobetonu je dodnes oceňována pro nadčasové a zároveň elegantní formy a originalitu konstrukčního řešení. Poměrně neznámá dodnes zůstává účast řady známých umělců na ztvárnění výtvarné podoby okolí mostu.
„Nuselský most je nejen vynikající architektonické dílo druhé poloviny minulého století, ale zároveň také významná technická památka, která v roce 2000 získala v kategorii dopravních staveb ocenění Stavba století,“ zve na výstavu Adam Dušek z Národního technického muzea.
Výstavu s názvem Nuselský most / historie – stavba – architektura lze letenském muzeu navštívit až do října příštího roku.