Tramvaje ForCity: přestanou tolik vysávat rozpočet a budou různě dlouhé
14. března 2014 12:19
Pražský dopravní podnik a strojírenská firma Škoda Transportation se po několikaměsíčním vyjednávání dohodly na úpravě problematické smlouvy na dodávku tramvají za 19,2 miliardy korun. Shodly se na rozložení splátek na období delší o čtyři roky. Podnik bude ročně za tramvaje platit polovinu, tedy 1,14 miliardy korun.
Podle původního kontraktu, který byl uzavřen někdejším vedením dopravního podniku v roce 2006, tedy v době vlády Pavla Béma, měla Praha odebrat dohromady celkem 250 tramvají ze Škody do roku 2018 a každoročně za ně platit přes 2 miliardy korun. Díky nové dohodě se platby rozloží až do roku 2022. Roční splátka za vozy se sníží na polovinu, tedy zhruba jednu miliardu korun.
„Nové podmínky zajišťují finanční zdraví dopravního podniku. Bémův kontrakt Prahu vyčerpával, díky naší dohodě se jeho finanční situace stabilizuje a bude možné zachovat současné ceny jízdného v MHD,“ uvedl pražský primátor Tomáš Hudeček (TOP 09).
Podle potřeby dva i čtyři články
Škoda Transportation se zároveň zavázala, že na základě požadavku vylepší funkcionalitu tramvají při zachování smluvních parametrů. Dodávané tříčlánkové tramvaje bude nově možné přestavit na dvou a čtyřčlánkové soupravy.
„Budeme tak moci vypravovat různě dlouhé tramvaje v závislosti na aktuálních přepravních potřebách. Tím dojde k další úspoře provozních nákladů,“ uvedl generální ředitel Dopravního podniku hl. m. Prahy Jaroslav Ďuriš. Podnik dále jedná s dodavatelem o prodloužení záruční doby a dalších vylepšeních původního kontraktu, což by mělo vést k dalším úsporám.
Pražský dopravce provozuje tři linky metra o celkové délce 59,4 kilometru, dále 539,8 kilometru tramvajových tratí a 1798 kilometrů autobusových linek. Hospodaření podniku negativně ovlivňuje řada zakázek uzavřených v minulosti, některé z nich prověřuje policie.