Dnes Úterý - jasno 10°C
Zítra Středa - oblacno 15°C
Úterý 19. 3. 2024
Svátek má Josef
Nabídka pro inzerenty
Inzerujte na serveru www.prazskypatriot.cz za zvýhodněné ceny.
Nehod kvůli špatně uloženému nákladu prudce přibývá. Škody jdou do milionů
Experti poukazují na nevyhovující stav při zacházení s nákladem. Foto: archiv

Nehod kvůli špatně uloženému nákladu prudce přibývá. Škody jdou do milionů

V roce 2016 došlo k více než stovce dopravních nehod kvůli nesprávně uloženému nákladu. Hmotná škoda se podle Policie České republiky blíží šesti milionům korun. Za dva roky tak došlo k téměř dvojnásobnému nárůstu těchto nehod, neboť roku 2014 činil jejich počet rovných šedesát.

Policejní mluvčí Ivana Nguyenová k nehodám zapříčiněným nesprávným uložením nákladu uvedla: „V roce 2016 se takových nehod stalo 101. Hmotná škoda odhadnutá na místě policisty činila 5 799 400 korun.“ Ve statistice jsou zahrnuta nákladní i osobní vozidla. V roce 2014 přitom došlo k 44 těmto nehodám u nákladních vozů a u 16 osobních automobilů. Jedná se tedy o téměř dvojnásobný nárůst za dva roky.

Řidiči náklad nedostatečně připevňují a stát nekontroluje 

naklad3-zdroj-carl-stahl-nahled Experti již řadu let poukazují na nevyhovující stav při zacházení s nákladem, a to jak u profesionálních přepravců, tak soukromníků. Například již v roce 2014 informoval odborný týdeník Dopravní noviny o tom, že každý druhý náklad není správně upevněn. Svůj díl viny na tomto stavu má také ministerstvo dopravy, které může podle zákona udělovat automaticky, tedy bez přezkoušení, atestace po uplynutí dvou či tří let, čehož využívají dodavatelé nekvalitních kotvicích systémů či jejich komponentů. Samostatnou kapitolou je nekompetence řidičů, včetně profesionálních, kteří podle upozornění organizace ČESMAD Bohemia často neprocházejí potřebným školením zabezpečení nákladu, přestože je povinné.

Nejčastější hříchy: povolené postroje a nevhodné vázací prostředky 

Češi často nepoužívají bezpečné kotvicí systémy, anebo je špatně aplikují. „Bezpečné kotvení zajistí pouze certifikované prostředky a systémy určené speciálně pro tento účel,“ říká Dominik Kubik ze společnosti Carl Stahl, která zajišťuje firmám odborné zaškolení. V tuzemsku lze dokonce zakoupit vázací systémy sice certifikované, avšak vybavené dodatečným upozorněním (obvykle na popruhu), že nejsou určeny pro vozidla, provozovaná v České republice. A s jakými hříchy se lze setkat na českých silnicích nejčastěji? „U nákladních vozů to bývají povolené kurty, lana a řetězy, ačkoli by měly být řádně předepnuty.  U osobních aut a dodávek zase soukromníci běžně kotví náklad pomocí prádelních šnůr, obyčejných řemenů či tzv. gumicuků. Často také chybí protiskluzová vložka, která by měla být samozřejmostí vždy, je-li náklad přepravován na podlaze vozu,“ vysvětluje Kubik.

naklad2-zdroj-carl-stahl-nahled

Bezpečné kotvení zajistí pouze certifikované prostředky a systémy určené speciálně pro tento účel. Foto: Carl Stahl


Autor: red

Vlakem na Evropskou ligu do Edenu

13. března 2024 v 10:56

České dráhy (ČD) ve čtvrtek 14. března posílí spoje do pražského Edenu, kde se bude od 18:45 odehrávat zápas osmifinále Evropské ligy, ve kterém se utkají SK Slavia Praha a AC Milán.  

Další články
Nahoru