Nákladové nádraží Žižkov letos oživí zajímavé akce: koncerty, promítání, netradiční divadlo
17. března 2014 15:31
Kolem osudu funkcionalistické budovy se vedou bouřlivé diskuse už několik let. Společnost Žižkov station development, která vznikla spojením Českých drah a firmy Sekyra Group, plánovala rozsáhlou výstavbu, jíž mělo nádraží ustoupit. Proti demolici se ale postavila část odborné i laické veřejnosti.
Ministerstvo kultury nakonec loni na jaře rozhodlo, že nádraží, které stojí na rozsáhlých nevyužívaných pozemcích, musí být zachováno. Původní plány na výstavbu nové městské čtvrti ale i nadále trvají. Nádraží se stane jejím centrem.
Dny žižkovského kulturního dědictví
Otevřela se však otázka dalšího využití obrovské památkově chráněné budovy. Už v loňském roce se v areálu uskutečnilo několik akcí. Lidé mohli vidět například vystoupení Divadla letí, uskutečnil se zde Designblok.
V letošním roce se budova otevře znovu. „Chtěli bychom přivést další návštěvníky a diváky. Chceme ukázat, že má smysl, že je budova zachráněna od demolice a že umožňuje pestrost využití," uvedl místostarosta Matěj Stropnický (ŽnS).
Radnice na to letos v rozpočtu vyčlenila 1,9 milionu korun. Účast na kulturním programu přislíbilo letos znovu Divadlo letí, ale i organizátoři United Islands, Galerie Jaroslava Fragnera a Národní filmový archiv.
V září se tu uskuteční Dny žižkovského kulturního dědictví. Otazníky ovšem i nadále visí nad dlouhodobým využitím nádraží a také nad tím, kdo by případné převzetí a rekonstrukci zaplatil. Radnice a některé neziskové organizace usilují o to, aby se budova stala kulturním centrem.
Spojení neziskového sektoru s komerčním
Už dříve se diskutovalo o umístění Národního filmového ústavu (NFÚ). Plány chce radnice spolu s majitelem a developerem představit v nadcházejících týdnech.
Leoš Anderle ze společnosti Sekyra Group už dříve uvedl, že cestu vidí ve spojení neziskového sektoru s komerčním. Pomoci by měly také státní instituce. Náklady na konverzi totiž překračují možnosti městské části i developera, řekl ČTK.
Stavba z 30. let patřila podle odborníků k nejmodernějším svého druhu v Evropě jak z hlediska technologie, tak z hlediska architektury.