Dnes Čtvrtek - jasno 3°C
Zítra Pátek - obcasny-dest 4°C
Čtvrtek 18. 4. 2024
Svátek má Valérie
Nabídka pro inzerenty
Inzerujte na serveru www.prazskypatriot.cz za zvýhodněné ceny.
Zpravodajství

Den, kdy historický klenot ustoupil dálnici

16. března 1985 se v centru Prahy uskutečnil odstřel historicky cenné budovy nádraží Těšnov. Komplex novorenesančních budov musel ustoupit dálnici. Demolici nezastavil ani zápis na seznam kulturních památek. 

Těšnovské nádraží bylo vybudováno v letech 1872 až 1875. Fungovalo jako konečná stanice tehdy dostavěné Rakouské severozápadní dráhy, která spojovala Berlín s Vídní.

Známý český architekt Karl Schlimpl dostal při realizaci nádraží volnou ruku a tak vznikla bohatě zdobená budova, který po zásluze vyvolávala pozitivní ohlasy doma i v zahraničí.

Brzy začala být považována za nejkrásnější nádraží střední Evropy. Nechyběly zde korintské sloupy, římský oblouk, sochy, štukové dekorace, závěsné lustry a portréty měst, jimiž dráha procházela. Před impozantní budovou přitom ležely jen tři koleje pro vlaky do Nymburka a Trutnova.

Nádraží se až do roku 1919 jmenovalo Praha – severozápadní nádraží, po té dostalo název po francouzském historikovi a politikovi Ernestu Denisovi, za války ho Němci přejmenovali na Praha – Vltavské nádraží, potom se vrátilo k předválečnému názvu a od roku 1953 neslo své poslední označení: Praha-Těšnov.

Marná snaha o záchranu

Význam nádraží postupně klesal. Poslední osobní vlak odsud odjel 1. července 1972, čímž byla stanice fakticky dopravně zrušena. Uzavřené nádraží postupně chátralo.

Kvůli přeložce inženýrských sítí a zavedení tramvajové dopravy na Hlávkův most v souvislosti s výstavbou magistrály bylo zbořeno severní křídlo budovy. Přesto se odborníkům, kterým nebyl osud nádraží lhostejný, podařilo prosadit zapsání budovy do Státního seznamu nemovitých kulturních památek.

Tato snaha o záchranu však přišla nakonec vniveč, protože úředníci rozhodli o demolici. Jako slabá náplast může posloužit fakt, že umělecké a architektonické výzdoby byly odneseny do depozitářů.

O definitivní zkázu budovy se 16. března 1985 během pár okamžiků postaralo čtyři sta kilogramů trhaviny.


Autor: Jan Puci

Tragická nehoda na železnici

Dnes ve 13:22

Mezi Stodůlkami a Jinonicemi ve čtvrtek ráno po deváté hodině srazil vlak člověka, který zraněním na místě podlehl. Provoz v uvedeném úseku trati zhruba dvě hodiny stál, cestující museli místo vlaku použít MHD či jiný způsob dopravy.

Do kolejiště ve stanici metra Flora spadl muž

Dnes ve 13:17

Zhruba pětapadesátiletý cestující spadl ve čtvrtek dopoledne kolem půl desáté do kolejiště ve stanici metra Flora na lince A. Utrpěl zranění hlavy, byl převezen do nemocnice. Provoz metra mezi stanicemi Želivského a Náměstí Míru byl obnoven v 10:43 hodin.  

Provoz Škodova paláce bude v pátek omezen

Včera ve 13:34

V pátek 19. dubna odpoledne se v budově Magistrátu hl. m. Prahy, ve Škodově paláci v Praze 1, uskuteční evakuační cvičení, které bude trvat zhruba půl hodiny. Provoz Škodova paláce bude v tento den výrazně omezen a po dobu cvičení bude objekt zcela uzavřen.

Tragédie v Kyjích: Vlak srazil dva muže, přebíhali přes koleje

16. dubna 2024 v 09:41

Kolem půl desáté v pondělí večer došlo k tragédii u železniční zastávky Praha – Kyje. Dva muže, které přebíhali přes koleje v místech, kde to je zakázáno, srazil vlak mířící do centra Prahy. Oba na místě zemřeli. Železniční doprava byla odkloněna.

Další články
Nahoru