Na trati mezi Prahou a Kladnem budou jezdit moderní motoráky, České dráhy vypsaly soutěž
29. srpna 2017 10:05
„Linka Praha – Kladno patří mezi nejvytíženější neelektrifikované tratě v Česku. Proto je přirozené, že jsme se se Středočeským krajem dohodli na brzké modernizaci vlaků právě zde,“ říká v souvislosti s pořízením nových motorových jednotek Pavel Krtek, předseda představenstva a generální ředitel Českých drah.
ČD chtějí pro tuto trať pořídit moderní dvouvozové nízkopodlažní motorové. Soupravy mají nabízet komfortní čalouněné sedačky v 1. i ve 2. třídě. Nástup bude bezbariérový, což usnadní cestování lidem na vozíku, ale také seniorům, maminkám s kočárky, nebo rodičům s malými dětmi. Bezbariérové bude také sociální zařízení, které bude navíc vybaveno sklopným pultem pro přebalování kojenců. Univerzální prostor se sklopnými sedačkami umožní snadnou přepravu kočárků i jízdních kol.
Počítá se s audiovizuálním informačním systém nebo systémem dálkového ovládání vstupních dveří prostřednictvím slepeckých vysílaček s akustickým majáčkem. To usnadní cestování i nevidomým a slabozrakým spoluobčanům. Nástupní dveře budou předsuvné ovládané tlačítky a za jízdy blokované proti otevření.
„Moderní jednotky nabídnou na trati Praha – Kladno také zcela nové služby a vybavení, které už znají cestujících z desítek dalších linek Českých drah, ale zde jsme je zatím nenabízeli. Bude mezi ně patřit klimatizace interiéru vozů, elektrické zásuvky 230 V pro napájení drobných spotřebičů cestujících, jako jsou notebooky a mobilní telefony, nebo stále více vyhledávané připojení k internetu prostřednictvím palubní Wi-Fi sítě," upozorňuje Miroslav Kupec, člen představenstva ČD odpovědný za techniku, servis a majetek.
V provozu bude možné spojit až tři jednotky do jednoho vlaku s kapacitou nejméně 360 míst k sezení. Maximální rychlost nových vlaků bude 120 km/h.
„Po dodavateli chceme, aby vlak už při výrobě vybavil moderní komunikační a zebezpečovací technikou v podobě rádiového zařízení GSM-R a vlakového zabezpečovače ETCS Level 2. Požadujeme také magnetické brzdy, které dokáží minimalizovat zábrzdnou vzdálenost vlaku v případě mimořádné události,“ zdůrazňuje Miroslav Kupec.
Deset nových motorových jednotek je určeno především pro trať Praha – Kladno. Národní dopravce ale počítá s tím, že se objeví i na dalších tratích, například z Kladna do Rakovníka a z Kladna do Kralup nad Vltavou. V budoucnosti, po přestavbě tratě Praha – Kladno a její elektrifikaci, se jednotky uplatní na dalších motorových linkách ve Středočeském kraji.