Na hudbu k Aldabře neměl Peter Gabriel čas, Robert Jíša i bez něj vytvořil velkolepé dílo
4. ledna 2016 10:20
Robert Jíša
Hudební skladatel, vystudoval Berklee College Of Music a jako jediný Středoevropan tam absolvoval obor skladba filmové hudby. Doposud vydal 22 CD, z nichž některá dosáhla ocenění Platinová deska (Pět Tibeťanů, Kouzelné vánoce).
Nový film Aldabra: byl jednou jeden ostrov, zavede diváka do míst, kam lidská noha nemá možnost vkročit. Ponoříte se do příběhu plného dobrodružství z úchvatného života na souši, ve vodě i hlubinách oceánu kolem ostrova ukrytého před zraky lidí. Zažijete dobrodružství, které prožívají obří želvy, stejně jako napínavé situace, do nichž dostávají drobné rybky.
Film není klasickým přírodopisným dokumentem. Je to vzrušující a napínavý příběh ze světa přírody, ke kterému složil hudbu skladatel Robert Jíša.
Jaké zážitky a zkušenosti vám tato práce přinesla?
Na hudbě k filmu Aldabra jsem začal pracovat před čtyřmi lety, kdy mě oslovil Steve Lichtag. Producenti si ale nebyli úplně jisti, zda neoslovit někoho v zahraničí, a tak hned v prvních dnech vznikla potřeba rychle prezentovat jakýsi hudební pilot, pár minut hudby, které by ilustrovaly, že jsem dobrá volba. Vzhledem k tomu, že film, scénář, ani záběry neexistovaly, šlo o docela napínavý úkol. Nakonec padlo rozhodnutí, že film opatřím hudbou já.
Hudbu jste skládal sám?
Štáb řešil potíže s piráty v Somálském moři, když mi telefonoval Steve ‚špatnou zprávou‘: prý nakonec budeme komponovat ve dvou. Byl jsem v rozpacích, a tak jsem se ptal na víc informací, kdo tedy bude ten druhý? Po několika vteřinách ticha Steve řekl, že hudbu budu dělat s Peterem Gabrielem. Producenti ho přemluvili a jeho účast slibovala i pomoc s prezentací.
Jaká probíhala spolupráce?
Nakonec k ní vůbec nedošlo. Přišla další výzva: máme první obrázky z Aldabry a potřebujeme nějakou hudbu pro prezentaci pro partnery v Disney. Rychle. Peter Gabriel pochopitelně na tohle neměl čas, a tak jsem vytvořil první skladbu přímo o Aldabře sám. Vznikl symfonický koncept poměrně epického rázu, který se časem všem klíčovým aktérům dostal tak pod kůži, že se z něj hlavní téma, téma žraloků a želváka Elviho dostalo až do filmu.
Pracovalo se v klidu?
Ne. S přibývajícími měsíci jsem pochopil, že bude třeba chytit příležitost za pačesy, nečekat na Petera Gabriela, a začít připravovat soundtrack natolik velkolepě, aby nikoho nenapadlo, že kvalita bez Gabriela klesne. Partitury obsahovaly 90ti členný orchestr, Český chlapecký sbor Boni pueri, smíšený sbor a baterii syntetizátorů, od muzejních kousků, až po ty nejmodernější.
Hollywoodský rozpočet na český film?
Český film a rozpočet na hudbu v hollywoodském stylu? Šílené! A navíc ještě můj požadavek, aby hudbu míchal v Los Angeles legendární zvukař filmové hudby, můj přítel, Greg Townley.
Byly problémy se soundtrackem?
Dlouhou dobu se zdálo, že realizace soundtracku v této podobě nebude možná, nakonec ale producenti velmi odvážně zvolili riziko a souhlasili s tím, že podmínky na filmovou hudbu k Aldabře budou světové. Peter Gabriel dodal krásnou písničku I Grieve, a orchestr a sbory natočily epickou filmovou symfonii o ztraceném ostrově uprostřed Indického oceánu. V únoru jsem s hard disky plnými nahrávek v batohu odletěl do Hollywoodu, abychom dali hudbě definitivní podobu. Vznikla další témata pro všechny hlavní postavy, nelétajícího chřástala, kraba Bustera, armádu věčně se hádajících se bahňáků, želví maminku Tori, nebo prehistorické příšery. A zároveň i skladby vyjadřující jejich vzájemné interakce. Když jsem své úmysly poprvé sdělil produkci, všichni se zděsili.
Doposud film Aldabra vidělo bezmála 70 tisíc diváků. Podívat se na něj můžete ve 3D v Cinema City Flora, Slovanský dům a dnes v kino MAT a ve 2D v Bio Oko, Světozor nebo Modřanský biograf.
Hlasy světla, projekt Roberta Jíši: