Na dostihy do Chuchle míří Pražané už přes sto let
29. června 2013 15:19
V červenci roku 1906 informoval denní tisk o zrušení závodiště na Císařské louce a také u karlínské Invalidovny. „Pravidelné dostihy se budou konat na nově zbudovaném závodišti v obci Chuchle,“ mohli se dočíst čtenáři novin.
Už 28. září téhož roku se jel v místě na jih od Prahy první závod, který podle dobových dokumentů vyhrála klisna Vision, v jejímž sedle byl František Bartosch, majitel a zvěrolékař v jedné osobě.
Dostihy se zde staly rychle velmi populární, konaly se zde až čtyřikrát v týdnu. Davy návštěvníků se sem dopravovaly především parníky a vlaky. Jízda z dnešního hlavního nádraží trvala 22 minut a stála 40 haléřů.
Vzpomínky na luxus
Návštěva závodiště byla událostí, na kterou se každý společensky oblékal. Za první republiky zde bylo vidět ženy s pestrobarevnými klobouky. Bohaté návštěvníky zde čekal luxus. Z lóží na hlavní tribuně si mohli zavolat do vinárny v přízemí. Na tribunách chránily diváky zasklené boční stěny.
Fungovala zde i pošta. Od počátku se na dostihy sázelo a tato tradice, kdy se pro zábavu dají sázet i drobné částky, se drží dodnes.
Dostihy nejsou dnes již vnímány jako prestižní akce, spíše jako příjemný tip na nedělní odpoledne.
Ludva si Spartu neprosadil
Dostihy se v Chuchli jezdily i po válce. Závodiště si „zahrálo“dokonce v několika filmech. Známá je například scéna z filmu Ecce Homo Homolka, kdy si Ludva nedokáže prosadit návštěvu fotbalového zápasu a nakonec jde proti své vůli s manželkou Heduš „na koníčky do Chuchle“, kde se nakonec „pomstí“ tím, že se zpije do němoty.
Velkou proměnou prošlo závodiště v roce 1985. Secesní tribunu nahradila železobetonová konstrukce s kapacitou 4000 diváků. Na přelomu tisíciletí se řešily majetkové záležitosti kolem areálu, v jednu chvíli to dokonce vypadalo, že dostihy zde po desítkách let skončí.
K tomu nakonec nedošlo, ale když závodiště poškodila v roce 2002 povodeň, opět to nevypadalo dobře. Na travnaté ploše byly čtyři metry vody. Naplavily se sem sudy z blízkého skladu pivovaru, palety, stavební buňky a dokonce i chata. Už v roce 2003 se opět začalo závodit.