Muslimové v Praze: Scházejí se v mešitě i modlitebnách. Jaké akce pořádají a jací jsou?
13. ledna 2015 10:38
Mešita a modlitebny v Praze
Pražská mešita
Blatská 1491, 198 00 Praha 9
Je otevřeno na všechny povinné modlitby podle aktuálních časů modliteb. Souvisle je otevřeno denně cca 12:00 – 21:00 hod.
Páteční kázání (arabsky + česky), přednášky, program v ramadánu, oslavy islámských svátků, knihovna.
Konzultace a skupinové návštěvy je nutné předem domluvit.
Páteční kázání: od 13:30 hod.
Informační kancelář Islámské nadace v centru Prahy – modlitebna
Politických vězňů 14 (Pasáž Jiřího Grossmanna, 1. patro), 110 00 Praha 1
Je otevřeno na všechny povinné modlitby podle aktuálních časů modliteb. Souvisle je otevřeno denně cca 12:00 – 21:00 hod.
Denní modlitby, páteční kázání (arabsky), informace o Islámu, přednášky, knihy
Páteční kázání (začátky): 13:15 a 14:30 hod.
Modlitebna
Pivovarnická 3, Praha 8
Páteční kázání v turečtině
Modlitebna – studentská kolej Troja
Pátkova 3, 182 00 Praha 8
Děsivý krvavý útok je odporným teroristickým činem a nelze jej za žádných okolností ospravedlnit, natož jej omlouvat náboženskými či kulturními důvody. Stejně tak jej nelze připisovat muslimské víře jako projev její údajné přirozené tendence. Naší snahou je soužití založené na rovnosti, vzájemném respektu a solidaritě.
V rámci nedávného shromáždění na Václavském náměstí to jménem muslimských organizací působících v Praze a ČR uvedl Uday Zabadi z Všeobecného svazu muslimských studentů a mládeže. Akce se zúčastnila asi stovka lidí.
Vladimír Sáňka z Islámského centra v Praze tam mimo jiné dodal, že „zdaleka nejvíce obětí těchto fanatiků jsou zase sami muslimové“. Tyto skupiny podle něj nelze nazývat islámskými, „protože se samy zpronevěřují islámským zásadám a odkazu našeho proroka Muhammada“.
Většina pražských organizací spolupracuje
Raed Shaikh zastupující Všeobecný svaz muslimských studentů a mládeže a Muslimskou obec pro server Pražský patriot uvedl, že z přibližně dvou miliard muslimů na světě jich je radikálních jen hrstka.
„Asi 99,9 procent muslimů na celém světě je mírumilovných. Radikálové jsou hrozbou pro celý svět. Praktiky takzvaného Islámského státu a Al-Káidy jsou zaměřené primárně proti muslimům. Obětí útoku v Paříži jsou nemuslimové i muslimové. Teror mezi náboženstvím nerozlišuje,“ řekl. V ČR se podle něj drtivá většina muslimů řídí a chce řídit českými zákony.
V Praze působí několik muslimských organizací. „Například Islámská nadace Praha nebo Muslimská obec Praha. Svou organizaci mají i Turci,“ řekl Shaikh. Některé organizace působí celorepublikově. Většina jich vzájemně spolupracuje. Lidí, kteří docházejí do modliteben, může podle něj v Praze být kolem dvou tisíc.
Mešita na Černém Mostě, modlitebna v pasáži
„V posledním sčítání lidu se v České republice přihlásilo k islámu něco málo přes tři tisíce osob, čili 0,03 % obyvatel. Počítají se čeští občané i cizinci žijící na území ČR,“ uvedl pro Pražský patriot religionista Ivan Štampach. Podle jeho informací tvoří významnou menšinu cizinci. Zdroj Economist.com uvádí, že podle odhadů může žít v ČR 20 až 50 tisíc muslimů.
Akce muslimských organizací ale nejsou jen pro členy a pro věřící, přijít může kdokoli. „Organizace provozují modlitebny v centru Prahy, například na Václavském náměstí (v Grosmannově pasáži), a mešitu na Černém Mostě. Svaz studentů má i modlitební místnosti na kolejích. Na jedné koleji je ekumenická místnost, kam se střídavě chodí modlit jak křesťané, tak muslimové. To je pro někoho možná neočekávané,“ uvedl Shaikh.
Svou modlitebnu mají v Praze i Turci
Štampach doplnil, že na Prahu je koncentrována velká část českých islámských aktivit, svou modlitebnu mají i Turci. „K islámským aktivitám v Praze patří i činnost spolku Mozaiky Platform Dialog, který tvoří Turci patřící ke gülenovskému hnutí. Inspirátorem a duchovní autoritou tohoto hnutí je Fetullal Gülen, Turek žijící v exilu v USA,“ řekl.
„Je to ale vlivná síla v Turecku, jako třetí síla mezi kemalovskými sekularisty a Erdoganovými, dnes vládnoucími, islamisty. Inspirují se súfijským (mysticky pojatým) islámem a silně zdůrazňují humanistické hodnoty, demokracii, toleranci a dialog, zejména s křesťany a Židy. Spolek pořádá různá setkání a zve občas aktivisty mezináboženských vztahů na studijní cesty do Turecka,“ dodal.
Mezináboženský dialog Židů, křesťanů a muslimů
Shaikh řekl, že muslimové v Praze pořádají přednášky nebo se také podílejí na mezináboženských dialozích mezi Židy, křesťany a muslimy. „Spolupracujeme s vysokými a středními školami, pokud chtějí sdělit něco o islámu, o islámských svátcích nebo třeba o smíšených manželstvích Češka-muslim, mohou se na nás obrátit,“ doplnil.
Pokud má kdokoli zájem o informace týkající se islámu, může o ně požádat Islámské centrum, které sídlí v ulici Politických vězňů. Aktuálně se mezináboženské setkání za poklidné soužití všech lidí uskuteční ve středu 14. ledna v hlavní budově Filozofické fakulty Univerzity Karlovy (posluchárna 200) na Palachově náměstí. Fakulta setkání pořádá v kontextu událostí v Paříži za podpory Studentské rady FF UK.
Volfová: Nevím, jestli muslimové lžou. Bojím se!
Strach z muslimů cítí někteří politici, například předsedkyně České Suverenity Jana Volfová. „Vyslechla jsem si tajně natočenou nahrávku z jedné brněnské mešity, kde Iman hlásal přesně to, co hlásají teroristi – útok zbraní. Zpřísnila bych regule, když by totiž dostali druhý stupeň registrace, mohli by do věznic posílat své Imany, mohli by mít školy. Celosvětové statistiky mluví jasně: noví konvertující islamisté se nejvíce rekrutují ve věznicích,“ řekla pro Pražský patriot.
„V jejich věrouce je, že muslim může lhát před bezvěrcem, aby dosáhl svého. Nevím, jestli ti u nás lžou, nebo nelžou. Ale třeba šéf Muslimské unie Muhamed Abbas v televizi řekl, že v ČR zná manželství, kde mají více manželek, což je proti zákonu ČR. Navíc říkal, že někteří chtějí do ČR zákon Šaría. Nechci, aby jednou moje děti nemohly dát na ulici klukovi pusu, aby nebyly ukamenovány,“ dodala.
Štampach: Čeští muslimové nejdou do extremismu
A jak se na muslimy v Praze, respektive v ČR, dívá již citovaný religionista Ivan Štampach? „Chápu strach veřejnosti z autoritativně pojatého náboženství. Je trochu nespravedlivé, že nedůvěra je adresovaná hlavně muslimům. I křesťané se ve své historii, a to i nedávné, leckdy chovali násilně ve jménu vševládného Boha,“ uvedl.
Česko je podle jeho slov často cílem migrace muslimů ze střední Asie (Kazachstán, Uzbekistán, Tadžikistán, Turkmenistán, Kyrgizstán). „Ti většinou vědí o islámu málo a neumí arabsky ani natolik, aby si mohli číst v Koránu a modlit se pět předepsaných modliteb během dne. Až tady bývají v rámci hledání sociálního zázemí odkázáni na Ústředí muslimských obcí, a tam je čeští nemuslimští lektoři zasvěcují do jazyka a do četby Koránu,“ řekl.
„Podle mých kolegů, islamologů, religionistů zaměřených odborně na islám, jsou znalosti českých muslimů o islámu slabé. Autoritativní model náboženství se u nich (podobně jako u nemalé části zdejších křesťanů) projevuje, ale nejde až do poloh extremismu,“ dodal.