Dnes Úterý - oblacno 11°C
Zítra Středa - oblacno 11°C
Úterý 16. 4. 2024
Svátek má Irena
Nabídka pro inzerenty
Inzerujte na serveru www.prazskypatriot.cz za zvýhodněné ceny.
Most postavený právníky, učiteli a dalšími nepřáteli režimu se otevřel před padesáti lety
Branický most byl otevřen před půl stoletím. Foto: ŠJů / Wikimdia Commons

Most postavený právníky, učiteli a dalšími nepřáteli režimu se otevřel před padesáti lety

Mnoho právníků, filozofů, lékařů, učitelů, úředníků a dalších příslušníků inteligence stavělo v první polovině 50. let 20. století železniční most v pražském Braníku. Tehdy vládnoucí komunistický režim totiž poslal do dělnických a pomocných profesí vzdělané lidi, které označil za třídní nepřátele. „Pracovali tu většinou samí nováčci," napsal k tomu již v roce 1955 v knize Splněné sny technik a publicista Jiří Streit. Přes 900 metrů dlouhý Branický most, lidově zvaný „most inteligence", byl otevřen před půl stoletím, 30. května 1964.

Most, který byl oficiálně pojmenován jako Branický most až v roce 1969, nebyl nikdy dostavěn. Měl přitom sloužit pro odvedení nákladní dopravy z trati od Plzně mimo centrum Prahy na pravý břeh Vltavy, konkrétně přes Krč na vršovické nádraží. Most, kde je pouze jedna kolej (ač byl postaven pro dvě), tak zůstal prakticky celých 50 let bez výrazného použití, mostovka je nyní místy navíc velmi narušená.

Most má kromě zmíněných zvláštností při výstavbě či využívání i další zajímavosti. Je jen o pouhých 200 metrů kratší než nejdelší železniční most v ČR, Negrelliho viadukt (měří 910 metrů, viadukt pak má 1110 metrů), jeho půdorys je dvakrát zakřiven, takže trochu připomíná písmeno „s“, a dříve se o jeho „lehkosti“ literatura někdy vyjadřovala jako o „křídlech letícího racka‘.

Železobetonový železniční most je součástí jižní traťové spojky. Kromě Vltavy přemosťuje i Strakonickou a Modřanskou silnici, železniční tratě do Plzně a do Vraného nad Vltavou či tramvajovou trať do Modřan. Most má šířku 14 metrů, je tvořen 15 poli s rozpětím 53,5 metru, celkové převýšení mezi konci mostu je šest metrů a celková výška nad hladinou Vltavy 19 metrů.

branicky-most-od-chuchle-02-nahled Chodník pro pěší je umístěn uprostřed mezi kolejišti. Na mostě byla původně umístěna i druhá kolej, poté ale byla zrušena, protože navazující tunel nad Malou Chuchlí byl dokončen pouze jako jednokolejný. Při stavbě tunelu se totiž ukázalo, že skála nemá dostatečnou pevnost pro udržení dvoukolejného tunelu.

Práce pro vzdělance odsunuté do dělnických profesí

Myšlenka na podobný železniční obchvat Prahy pro nákladní dopravu se objevovala již začátkem 20. století. První reálné návrhy předložil v roce 1920 Josef Kubler, o sedm let později byl předložen „dispoziční plán budoucích železničních úprav v Praze", který podobnou trať zahrnoval.

Po druhé světové válce plánovací komise myšlence nepřála, ale na jaře 1949 se najednou začalo stavět. Je možné, že ukvapené zahájení výstavby bylo vyvoláno potřebou urychleně najít práci pro vzdělance odsunuté do dělnických profesí.

Projekt mostu, který vypracoval Jiří Klimeš, pak vznikal až v době, kdy se již stavělo. Stavba oblouků začala v roce 1952 a v roce 1955 byly úspěšně provedeny zatěžkávací zkoušky. Doprava na mostě byla zahájena ale až v sobotu 30. května 1964 při zprovoznění celé železniční jižní spojky. Do té doby most sloužil statickým zkouškám různých typů lokomotiv.


Autor: ČTK

Tragédie v Kyjích: Vlak srazil dva muže, přebíhali přes koleje

Dnes v 09:41

Kolem půl desáté v pondělí večer došlo k tragédii u železniční zastávky Praha – Kyje. Dva muže, které přebíhali přes koleje v místech, kde to je zakázáno, srazil vlak mířící do centra Prahy. Oba na místě zemřeli. Železniční doprava byla odkloněna.

Dotační program podpoří inovační akce

Včera v 08:07

Rada hl. m. Prahy minulý týden schválila Program na podporu akcí v oblasti inovací v hlavním městě pro rok 2024. Program spouští město s cílem poskytovat podporu inovačním akcím systematicky a předvídatelně. K financování akcí z tohoto programu Praha pro rok 2024 vyčlenila...

V Praze se konalo sympozium o jaderné spolupráci mezi ČR a Jižní Koreou

14. dubna 2024 v 11:19

V Praze se čtvrtek odpoledne konalo sympozium o jaderné spolupráci mezi ČR a Jižní Koreou, resp. jihokorejskou firmou KHNP. Ta mimo jiné podala i nabídku na dostavbu jaderné elektrárny Dukovany, a i když dosud v Evropě nic nepostavila, může se pyšnit téměř padesáti roky zkušeností se stavbou a...

Na chodníku u Strakonické ulice se našlo tělo mrtvého muže

13. dubna 2024 v 19:46

Od sobotního odpoledne prověřují kriminalisté úmrtí muže v Malé Chuchli. Jeho tělo bylo nalezeno na chodníku vedle Strakonické ulice, na dohled od Branického mostu.

Další články
Nahoru