Metro do Motola: na kolejích je již provoz, cestující se ale svezou až příští rok na jaře
4. března 2014 12:42
Nový úsek metra
Stavba začala před čtyřmi lety. Nově budovaný úsek je dlouhý asi šest kilometrů a na trase jsou čtyři stanice. Doba jízdy z Motola na Můstek bude 15 minut. Roční provoz nového úseku metra a tunelu Blanka bude stát Prahu přes 700 milionů korun.
Termín dokončení samotné stavby je naplánován na letošní listopad. Dělníci musí předtím třeba obložit stanice, dlouhou dobu také zabere vyčištění tunelů od prachu. Poté bude pokračovat instalace technologií a především bezpečnostní zkoušky a zkušební provoz. Ostrý provoz tak začne až na jaře příštího roku.
Pro cestující se pak otevřou čtyři nové stanice – Bořislavka, Nádraží Veleslavín, Petřiny a Nemocnice Motol. Praha by za stavbu měla zaplatit maximálně 22,5 miliardy korun. Podle Pařízka to je horní limit, v současné době se předpokládá, že by mohla být stavba o 1,5 miliardy levnější.
Cena se ale ještě může změnit. Inženýři například v současné době přemýšlí, jak zastavit průsaky vody na několika místech v tunelu. Podle Pařízka budou pravděpodobně muset na její zastavení zvolit betonové injektáže.
Nové metro A vs. D: město upřednostnilo luxus, shodují se odborníci
Šetří se: terminál na Veleslavíně bude menší
Během stavby se také mění zadání některých prací. Hlavnímu městu se třeba nepodařilo vykoupit pozemek nad stanicí Petřiny, plánovaný průduch ventilace proto bude ústit na jiném místě. Na Veleslavíně zas bylo plánováno velké podzemní záchytné parkoviště pro asi 600 vozů a autobusový terminál.
Metro do Motola letos jezdit nezačne. Účet za podzemku k nemocnici přesáhne 20 miliard
Město nakonec kvůli úsporám zvolilo levnější řešení, na Veleslavíně tak zaparkuje 90 řidičů a i terminál bude menší. Kvůli této změně musela být přepracována také stanice Veleslavín. Podle mluvčího Metrostavu Františka Poláka stavbě pomohlo, když byly položeny všechny koleje. Těžké součástky tak mohou být přepravovány speciálními vlaky v noci například z depa Kačerov.
Prodloužení metra A se může chlubit několika zajímavostmi. Například stanice Nemocnice Motol bude unikátní tím, že vestibul metra bude umístěn pod samotnou stanicí, a to kvůli tomu, aby se cestující dostali na úroveň nemocnice. K vlakům tak pojedou po eskalátorech nahoru. Netradiční byla také samotná stavba tunelů, které z velké části vyhloubily razicí štíty pojmenované Tonda a Adéla.