Maďaři si odvezli z Prahy Švejka i masožravou Adélu, digitalizací jim darují nový život
1. dubna 2015 09:55
Digitalizace všech deseti titulů bude dokončena už v dubnu 2016. Zrestaurované filmy pak budou k dispozici pro uvádění v kinech, v televizi a na filmových festivalech. Část z nich spatří diváci také na DVD a Blu-ray discích.
„Vybrané filmy znovu uvidíme v jejich původní podobě, ne vylepšené podle momentální módy, ale tak, jak se jimi v biografech bavili a dojímali naši rodiče či prarodiče,“ říká Michal Bregant, ředitel NFA. Ten proces digitalizace přirovnává k odbornému restaurování vzácného malířského plátna.
Staré filmy je totiž třeba v archivu nejprve vědecky prozkoumat. Teprve pak je lze digitalizovat. Pomocí nejmodernější techniky citlivě odstranit poškození, která přinesl čas, a znovu jim navrátit jejich původní detaily a lesk. Software ale nesmí zároveň setřít dobovou patinu jako je třeba hrubší obrazové zrno nebo lehce rozkmitaný obraz, které jsou pro starší filmy typické a kromě historické autenticity jim dodávají i nezaměnitelné kouzlo.
Pokud jde o výběr filmů, podle Michala Breganta jde o průřez nejen dějinami kinematografie, ale i o průřez různými žánry, materiály a technikami, jimiž jsou vybrané snímky natočené.
Z dvou set snímků vybraných dvěma komisemi Ministerstva kultury ČR se tak do desítky určené k restaurování dostaly vůbec nejstarší černobílé filmy od Jana Kříženeckého, zachycující mimo jiné unikátní záběry ze života staré Prahy.
Zastoupeno je i sociální drama Takový je život Karla Junghanse z konce éry němého filmu a – se zvukem a hudbou už elegantně pracující – film Ze soboty na neděli Gustava Machatého, na jehož vzniku se podílela tehdejší umělecká elita.
Restaurování se dočká i půvabný Trnkův Špalíček a barevný snímek Dobrý voják Švejk s Rudolfem Hrušínským natočený na východoněmecký Agfacolor.
Restaurování se dočká také širokoúhlý muzikál Starci na chmelu, podobenství Případ pro začínajícího kata a Postava k podpírání režiséra Pavla Juráčka, historické drama Adelheid v režii Františka Vláčila a populární detektivní parodie Adéla ještě nevečeřela. A chybět nebude ani oblíbená „vánoční“ pohádka Tři oříšky pro Popelku.
Digitalizace samotná bude teď úkolem laboratoří patřících pod největší maďarské studio Magyar Nemzeti Filmalap, které zvítězily v otevřené mezinárodní soutěži.
„Potěšilo nás, že maďarští kolegové přijeli do Prahy negativy nejdřív osobně prozkoumat, a také to, že uložené materiály shledali ve velmi dobrém stavu. Jejich obnovu si tak mohou troufnout zvládnout v krátkém čase a zároveň ve vysoké kvalitě,“ říká ředitelka sekce audiovizuálních sbírek NFA Anna Batistová, podle níž mají zachované negativy každého z filmů nevyčíslitelnou historickou i uměleckou hodnotu.
Všechny filmové pásy v celkové délce 26 kilometrů pojednou nyní zvláštními zásilkami do Budapešti. Tam poputují hned po doručení na digitalizační pracoviště. Restaurování bude probíhat okénko po okénku: maďarští operátoři jich celkem odkliknou 1 365 000.