Lodě u Karlova mostu ruší hlukem a emisemi, Praha 1 žádá zdymadlo
28. června 2016 16:25
O stavbě plavební komory u Dětského ostrova se hovoří už řadu let, v dubnu začalo posuzování jejího vlivu na životní prostředí v procesu EIA. Stávající komorou Praha-Smíchov ročně propluje více než 25 000 lodí. Nová by podle dokumentace mohla být otevřená v roce 2020.
Čekající lodě podle městské části ruší nejen hlukem a emisemi z motorů, ale také hlasitou reprodukovanou hudbou. Obavy má ale i ze stavby samotné. „Městská část Praha 1 trvá na tom, aby výstavba nové plavební komory jinak neohrožovala zdraví a majetek aby nepřiměřeně nezasáhla do životního prostředí Vltavy," uvedl radní pro bezpečnost Ivan Solil.
Plavební komora Praha-Smíchov je kvůli intenzivní vyhlídkové plavbě nejvytíženější ve střední Evropě, měsíčně odbaví až 3000 lodí. „Důsledkem přetížení plavební komory je soustředění velkého množství plavidel ve zdrži Helmovského a Šítkovského jezu. Tato plavidla se v těchto zdržích zejména v letních měsících často otáčí a plují zpět či jsou nucena čekat velmi dlouho na proplavení plavební komorou," uvedla mluvčí.
Nové zdymadlo u pravého břehu pražského Dětského ostrova by mělo vyjít asi na 650 milionů korun. Letos v dubnu začalo posuzování projektu v procesu vlivu na životní prostředí EIA. Nová komora má mít asi třetinu kapacity té smíchovské. Podle dokumentace v současnosti propluje komorou asi 122 lodí denně, po dostavbě zdymadla Praha-Staré Město by se měl počet snížit na 92 a dalších 42 by odbavila nová plavební komora.
Na stavbě zdymadla by se podle projektu ministerstva dopravy měla finančně podílet Evropská unie. Lodě za projetí komorami neplatí.