Linka A pražského metra slaví pětatřicátiny. Vrátí se na ní sovětské soupravy, start je na Leninově
8. srpna 2013 11:05
Souprava metra 81–71
81–71 je typ sovětských souprav metra vyráběných v Mytiščinském strojírenském závodě u Moskvy.
Tento typ byl vyvinut na základě požadavků pražského dopravního podniku, ale byl dodáván i do ostatních socialistických států sdružených v RVHP.
Dodávky do Prahy probíhaly v letech 1978 až 1990.
V Praze byly tyto vozy v provozu od roku 1978.
Od roku 2009 fungují již pouze v modernizovaném provedení 81–71M na lince A a B.
První jízda soupravy začne v neděli 11. srpna v 11.45 hodin ve stanici Dejvická (tehdejší stanice Leninova) a pojede do stanice Náměstí Míru. Druhá jízda historického vlaku povede po trase Dejvická (Leninova) – Želivského – Dejvická, zprovozněné v prosinci 1980, třetí jízda pak trasou Dejvická (Leninova) – Strašnická – Dejvická (Leninova), otevřené v červenci 1987.
Čtvrtá jízda projede trasu Dejvická – Skalka – Dejvická, zprovozněnou v červenci 1990 a pátá jízda trasu Dejvická – Depo Hostivař – Dejvická, k jejímuž rozšíření do dnešního stavu došlo v květnu 2006.
Všechny jízdy soupravy budou doprovázeny hlášením staničního rozhlasu s uvedením aktuální cílové stanice a informací o datu zahájení na tomto úseku.
Vozy metra budou řízeny strojvedoucími v dobových hnědých uniformách a souprava bude vybavena na čelech vlaku autentickými tabulemi s konečnou stanicí.
Pro cestu tímto metrem postačí běžné jízdenky či časové kupony.
Jízdní řády historické soupravy
(kliknutím na jízdní řád se rámeček zvětší do čitelné podoby)
Historie linky A
Výstavba první části byla zahájena v roce 1973, otevřena byla 12. srpna 1978.
Tento úsek (I.A) vedl mezi stanicemi Dejvická (Leninova) a Náměstí Míru, byl dlouhý 4,7 km a měl 7 stanic. Vznikl tak první podchod pražského metra pod Vltavou, umístěný v hloubce 14 m pod dnem řeky.
V roce 1976 byla zahájena výstavba úseku II.A, který byl otevřen 19. prosince 1980, má délku 2,6 km a zahrnuje stanice Jiřího z Poděbrad, Flora a Želivského.
11. července 1987 byl otevřen úsek III.A/1, který trasu prodloužil o 1,3 km do stanice Strašnická. 4. července 1990 pak úsek III.A/2 přidal dalších 1,4 km a stanici Skalka.
26. května 2006 byla ještě prodloužena na severovýchod o stanici Depo Hostivař s využitím existující spojky do depa vedené částečně po povrchu.