Dnes Čtvrtek - obcasny-dest 15°C
Zítra Pátek - oblacno 21°C
Čtvrtek 28. 3. 2024
Svátek má Soňa
Nabídka pro inzerenty
Inzerujte na serveru www.prazskypatriot.cz za zvýhodněné ceny.
Kocourkov Opencard: Neexistující smlouvy na neexistující novou kartu
Ilustrační foto: archiv

Kocourkov Opencard: Neexistující smlouvy na neexistující novou kartu

Někdejší prohlášení primátora Prahy Tomáše Hudečka o vyřešení problémů kolem Opencard pomalu berou za své. Po té, co Hudeček v médiích opakovaně vysvětlil, kdy bude nový systém místo kritizované Opencard spuštěn, kdo a co bude dělat, Operátor Opencard jeho vyjádření dementuje.

Akciová společnost založená za účelem správy Opencard na otázky redakce serveru Pražský patriot popřela, že by Praha vůbec rozhodla, že nový systém vůbec bude.

„K žádnému výběru, uzavření smlouvy či zakázky (na nový systém; pozn. redakce) nikdy nedošlo. Město zatím nerozhodlo o pořízení nového systému Opencard," uvedl Petr Vychodil, předseda představenstva společnosti Operátor Opencard.

Přesto, že tedy nedošlo k rozhodnutí ani žádnému výběru firem, Operátor podle slov Vychodila provedl průzkum trhu a na jeho základě stanovil výši budoucí investice. Odmítá ovšem na náš dotaz prozradit, jak. Podle dosluhujícího vedení Prahy v čele s primátorem Hudečkem by tato částka měla dosahovat 40 milionů korun. O tuto sumu by se rovným dílem měly podělit firmy Mikroelektronika, ODP Software, XT-Card a Plzeňské městské dopravní podniky.

Plán je prý posvěcen právní analýzou

Primátor v médiích zároveň uvedl, že se jedná o nejlevnější a nerychlejší cestu, jak se zbavit závislosti na jediné firmě. Podle vyjádření Operátora však konečná výše investice není zatím vůbec jasná.

vychodil-opencard-nahled

Petr Vychodil (vpravo), předseda představenstva společnosti Operátor Opencard

Primátorův plán je prý posvěcen právní analýzou. Tu ovšem Operátor nechce médiím poskytnout s odvoláním na obchodní tajemství. Stejně se staví i k průzkumu trhu, na jehož základě primátor v médiích hovořil o konkrétních firmách i financích. Šéf Operátora Vychodil se domnívá, že by zveřejnění oslabilo jejich pozici při vyjednávání s EMS, vlastníkem práv k Opencard.

Podle vyjádření mluvčího EMS Martina Opatrného ale s EMS ale o nabídkách ani ceně za odprodej Opencard nikdo nevyjednával. „Nedošlo v tomto směru k žádným rozhovorům ani jednáním, ostatně od srpna nedošlo k vůbec žádným jednáním," uvedl.

Řešení se hledá už více než půl roku

„Tedy deklarace, že nový systém poběží souběžně s Opencard není opřena o žádnou dohodu ani jednání s EMS,“ pokračoval Opatrný. Toho si je Operátor patrně vědom. „V současné době není uzavřen žádný smluvní vztah zajišťující podporu stávajícího systému. Operátor aktivně tuto problematiku řeší,“ vysvětluje Vychodil. Řešení se ovšem hledá už více než půl roku, po který EMS zajišťuje chod Opencard bez smlouvy a finanční úhrady služeb, které Praha čerpá.

Je tedy skutečně možné a výhodné budovat nový systém místo Opencard? Ani na toto Operátor Opencard nezná odpověď. Letošní znalecké posudky operátora se podle jejich vyjádření soustředily jen na nabídku koupě části závodu EMS a o výhodnosti či nevýhodnosti jiných řešení nehovoří.

A co nový systém nabídne? Operátor počítá s tím, že minimálně stávající elektronickou tramvajenku a knihovny. Problematika parkování bude podle Vychodila řešena komplexně s připravovanou strategií parkovacích zón na území metropole. „Navrhované řešení samozřejmě počítá i s dalším rozvojem služeb, a to i s aplikací elektronické peněženky,“ uvedl. Tu ovšem podle EMS už stávající Opencard má také.

Na základě nabídek, které oficiálně neexistují

Celkově lze tedy situaci shrnout zhruba následovně – přesto, že dosud Praha nerozhodla, zda nový systém bude, nebo nikoliv, už je jasné, že nebude v počátku umět víc, než ten stávající, a současně není vlastně jasné, kolik bude nový systém stát.

Nový systém vybudují podle primátora čtyři konkrétní firmy, ale na základě nabídek, které oficiálně neexistují. Systém jako takový je vlastně podle slov Operátora zatím neznámý, stejně jako finální cena, ale primátorovi je jasné, že to bude za 40 milionů.

Operátor Opencard od města dostává měsíčně 4,5 milionu korun na svůj provoz. Jeho posláním má být kompletní správa všech procesů spojených s Opencard. Elektronická tramvajenka nadále kompletně zůstává pod Dopravním podnikem hl. m. Prahy, podporu Opencard stále zajišťuje EMS, parkování obsluhují další firmy atd. Operátor tedy jaksi příliš neoperuje, zatím pouze inkasuje.


Autor: Redakce

Na Štěrboholské spojce budou opravena svodidla

25. března 2024 v 06:58

V termínu od 28. března do 28. dubna bude na Štěrboholské spojce probíhat oprava svodidel a zábradlí mostní konstrukce přes Hostavický potok.

Výměna plynového potrubí na Lehovci a omezení dopravy v Kukelské

24. března 2024 v 07:47

V termínu od 6. dubna do 30. dubna bude postupně pro veškerý automobilový provoz i parkování uzavírána Kukelská ulice na Lehovci. Důvodem postupného uzavírání ve 3 fázích je výměna starého plynového potrubí, které vede ve vozovce.

Koncem března se mění vedení dopravy v Komořanské ulici

22. března 2024 v 09:35

Technická správa komunikací hl. m. Prahy (TSK) naplno obnoví po zimní přestávce práce na Komořanské ulici. V pondělí 25. března se změní aktuální vedení dopravy, a to s ohledem na postup stavebních prací. Spočívat bude v převodu automobilové dopravy ve směru do centra na novou komunikaci...

Další články
Nahoru