Jak je to tedy s evidencí tržeb u e-shopů?
20. prosince 2016 16:21
Povinnost evidence se dle nového zákona vztahuje na všechny platby, které ve výsledku tvoří příjmy z podnikání právnických osob nebo příjmy ze samostatné výdělečné činnosti, která je podnikáním, fyzických osob. Takové tržby podléhají evidenci bez ohledu na to, zda jsou přijaty v hotovosti, bezhotovostně kartou, šekem, směnkou a podobnými způsoby, ale i započtením kauce.
Evidence se netýká jen bezhotovostních převodů z účtu na účet, jelikož ty jsou z pohledu státu již nyní dostatečně transparentní. Většina e-shopů uvedené způsoby přijímání plateb kombinuje a tak se povinnost evidence bude vztahovat jen na některé z nich.
Z uvedeného tedy vyplývá, že platby přijímané bezhotovostním převodem z účtu zákazníka na účet podnikatele nebudou podléhat povinnosti evidence v režimu nového zákona, avšak platby kartou (např. přes platební bránu), nebo v hotovosti při převzetí, již ano.
Pokud jde o dobírku, povinnost evidence se dle výkladu Ministerstva financí pravděpodobně nevztáhne na platby vyplácené na účet prodejce. V případě, že by peníze z dobírky byly prodejci vypláceny v hotovosti, povinnost evidence by se na ně vztahovala.
Jednou z dalších novinek, které evidenci tržeb provázejí, je povinnost zákazníkům vydávat účtenky obsahující (mimo jiné) i státem generovaný a přidělovaný „fiskální identifikační kód“. Ze zákona však nevyplývá, že by účtenka musela být tištěná, proto ji provozovatelé e-shopů budou moci zasílat i emailem. Účtenka ovšem bude muset vždy obsahovat všechny požadované náležitosti.
Autorem textu je Daniel Macek, advokát