Investujte více do chodců, vzkazují Pražané
28. března 2013 08:08
Chodci v ulicích podporují živý obchodní a společenský ruch a poskytují i určitý způsob veřejného dozoru – zkrátka jsou tím, co dělá město městem. Provozovatelé portálu www.chodcisobe.cz/ ze sdružení Pražské matky, které se podmínkami chodců v pražských ulicích zabývá a usiluje o jejich zlepšení, tyto faktory dlouhodobě sledují a po roce fungování bilancují úspěchy i problémy, s nimiž se dosud během jeho více než ročního provozu portálu setkali.
„Chodci jsme sice všichni, ale ne každý si uvědomuje, že chůze je zcela plnohodnotný způsob dopravy, pro který, má-li dobře fungovat, je třeba také vytvářet dobré podmínky. Pokud se odpovědné úřady mají dozvědět, co je třeba kde zlepšit, musí mít k tomu potřebné informace, nejlépe od samotných pěšáků,“ vysvětluje Petra Lukešová, iniciátorka projektu Chodci sobě ze sdružení Pražské matky (PM).
Rok poté: zájem neuhasl, problémů je hodně
Roční provoz portálu umožňujícího občanům přímo a adresně oslovit odpovědné zástupce svého úřadu či samosprávy s konkrétními podněty a připomínkami ukázal, že chodci se v Praze na svých každodenních cestách setkávají se spoustou problémů – od drobných a vcelku snadno řešitelných závad až po životu nebezpečné a komplikované situace.
„Mezi nejčastěji zmiňované problémy patří děravé chodníky, zpřetrhaná či zcela neexistující pěší propojení, dlouhé, nepřehledné či zcela chybějící přechody, bariérové nájezdy, rychlá jízda aut či velice stresující krátké intervaly na přechodech se světelnou signalizací,“ vyjmenovává problémy chodců administrátorka portálu Eva Šuchmanová.
Proud ohlašovaných závad i konstruktivních podnětů neustal ani po roce, přestože se mnozí uživatelé portálu nedočkali nápravy. Někteří občané dokonce paralelně podnikají samostatné kroky a ostatní o tom na portálu informují.
Prostřednictvím webového online formuláře bylo na portál dosud zasláno více než 470 podnětů, z nichž je zatím evidováno přes 50 vyřešených. „Je ale možné, že vyřešených podnětů, zejména těch méně závažných, je více, jen není vždy úplně jednoduché se dopátrat informací o stavu úprav. Spoléháme v tomto případě hlavně na samotné občany, kteří nás o řešení podnětů často sami zpětně informují, někde pak funguje i zpětná vazba přímo od městské části, což je ideální,“ říká Šuchmanová.
Nedostatek financí, váznoucí komunikace
Velká část podnětů bohužel zatím zůstává neřešená. Nejčastější překážkou pro nápravu problémů je tradičně nedostatek financí a váznoucí komunikace mezi městskými částmi, kam jsou prvotně podněty zasílány, a magistrátem, jemuž jsou v mnoha případech předávány k řešení. „Vedle odkládání oprav a úprav komunikací na neurčito pro nedostatečné prostředky nás trápí právě chybějící zpětná vazba od odpovědných orgánů. Systém odpovědností za správu komunikací je v Praze poněkud nepřehledný a někdy je velice těžké získat informace, které se mají dostat zpět k uživatelům,“ stýská si Šuchmanová.
I když se ale vstřícnost reakcí vůči občanským podnětům různí, milým překvapením je skutečnost, že některé z městských částí si po počátečních obtížích, kdy se web „zajížděl“, vzaly chodeckou agendu za svou a občanům nejen odpovídají, ale také se jejich stížnosti opravdu snaží řešit.
„Nejaktivnější a nejkomunikativnější jsou v tomto směru zatím Praha 10 a Praha 2, které nás vždy dostatečně informují o tom, v jakém stavu řešení se podnět nachází, kam byl případně předán a jak by s ním do budoucna mělo být naloženo. Často také samy posílají fotky vyřešených podnětů, což je pro nás velké usnadnění práce,“ říká Jarmila Johnová, předsedkyně sdružení Pražské matky a dlouholetá propagátorka pěší dopravy v Praze.
Plány do budoucna
Sdružení Pražské matky nyní na základě nasbíraných zkušeností plánuje množství vylepšení portálu, která by z něj učinila živější a uživatelsky přívětivější médium. „Chceme zjednodušit a zpřehlednit strukturu webu a obohatit jej o informační platformu s užitečnými odkazy, články, příklady dobré praxe a podobně. Kromě toho máme v plánu i další kolo osobních setkání se zástupci městských částí, magistrátu a dalších institucí, se kterými se chceme dohodnout na co nejefektivnější podobě další spolupráce v oblasti podpory pěší dopravy,“ vysvětluje Johnová.
Autorem textu je občanské sdružení Pražské matky.