Dvoukolky segway by mohla z některých chodníků vyhnat vyhláška
23. dubna 2014 15:34
Omezit jejich provoz se radnice snažila již v minulosti, kdy požadovala změnu zákona. Ministerstvo dopravy ale uživatele dvoukolek označilo za „chodce“ a staví je na stejnou úroveň jako třeba bruslaře na kolečkových bruslích. To Praha 1 označuje za podivné.
„Něco, co váží 50 kilo a jede rychlostí až 20 kilometrů, je na chodníku problém," řekl Hodek a přirovnal jejich uživatele k cyklistům, kteří také na chodníku mají pohyb zapovězen.
Nové vedení ministerstva dopravy je podle něj k problematice vstřícnější. Chce s ním proto jednat a plánuje, že by Praha 1 mohla iniciovat vznik vyhlášky, která by provoz dvoukolek na chodníku omezila.
Radnici první městské části nejde o plošný zákaz užívání vozítek, tak jak jej přijali třeba v Londýně. Vyhláška by měla určit, na kterých místech je možné dvojkolky používat, a kde ne.
V Británii jen na soukromých pozemcích
Elektrickými dvoukolkami se zabývá řada evropských měst, například v Berlíně podle Hodka požadují určité řidičské oprávnění. Velká Británie počátkem roku 2011 tyto prostředky zcela vykázala z chodníků a pěších zón a zároveň jim kvůli bezpečnosti neumožnila využít silnice. Segwaye tak mohou jejich britští majitelé používat jen na soukromých pozemcích.
V Praze segwaye nabízí turistům několik firem. „Na území Prahy 1 aktivně působí přibližně 13 firem, které pronájem včetně průvodce zajišťují. Pak tu máme další osoby, které pronájem realizují mimo jakékoliv živnostenské oprávnění," uvedl Štefan Kabátek ze spolku Pro Jedničku. Členové spolku provoz segwayů na chodníku kritizují, napsali již proto otevřený dopis ministrovi dopravy.