Návrat tramvají do Moskevské. S cestujícími se už nebudou tolik naklánět
18. října 2013 12:09
„Obnova Moskevské je v celopražském měřítku unikátní. Rozhodli jsme se zapojit do rekonstrukce většinu majitelů podzemních sítí, dopravní podnik, správce veřejného osvětlení i komunikací a provést všechny opravy v jeden moment. Výsledkem bude ulice se zcela novým členěním ploch pro auta, cyklisty a chodce, více místa pro odpočinek, více zeleně,“ konstatovala místostarostka Ivana Cabrnochová (Strana zelených), podle které chce Praha 10 obdobným způsobem obnovit veřejná prostranství v ulici Vršovická.
Co je již hotovo?
Podzemní sítě, tramvajová trať s bezbariérovými zastávkami, nové povrchy – to jsou tři fáze obnovy této rušné obchodní ulice. Vyměněna byla většina podzemních sítí mezi Francouzskou a Žitomírskou – vodovody, kanalizace a další rozvody. V takzvané soutěsce mezi Vršovickým zámečkem a Francouzskou ulicí probíhají poslední úpravy nově vydlážděných chodníků.
Došlo k přesunu tramvajové zastávky Ruská do ulice Moskevská, což umožní jednodušší přestup. Obě zastávky a všechny přechody jsou samozřejmě bezbariérové a jsou vybaveny hmatným zařízením pro slabozraké.
Co se ještě bude dělat?
Ve čtvrtek 24. října bude obnoven pravidelný provoz tramvají. Technická správa komunikací bude s finalizací chodníků a vozovek pokračovat směrem k Vršovickému náměstí, postup stavby bude přerušen s příchodem mrazů.
Tramvajový provoz již zůstane trvale zachován, postupně bude upravena i zbylá část ulice. Zhruba v polovině března příštího roku začne výměna vodovodů a kanalizace ve spodní části ulice mezi Žitomírskou a Čechovým náměstím.
S příchodem jara se rovněž rozběhnou práce na chodnících a vozovkách na Heroldově náměstí směrem k Žitomírské. Celá stavba by měla být dokončena do letních prázdnin 2014.
Novinky na trati
V příštím týdnu zprovozněná tramvajová trať v Moskevské přináší řadu novinek. Osa kolejí dosud kopírovala tvar křivolakých uliček z předminulého století a byla v některých místech zbytečně „klikatá“.
Vzhledem k současné podobě Vršovic bylo možné trať místy napřímit a zbavit se tak zbytečného zatáčení nebo průměr zatáček zvýšit. Výsledkem je, že se vůz s cestujícími bude méně naklánět. Méně zatáček znamená také hladší jízdu a méně hluku z provozu.
Zlepšení dosáhlo i samotné provedení kolejiště. Namísto v Praze dobře známých betonových panelů jsou nyní koleje ukládány na klasické drážní pražce. Výhodou je, že toto uložení lépe tlumí chvění a pohlcuje otřesy a tím pádem je jízda tramvaje po takovém svršku tišší.
Ulice i chodníky se přizpůsobí aktuálnímu způsobu života oblasti. Pro jízdu i parkování automobilů postupně vzniknou jasné vymezené plochy a uvolněná místa naopak připadnou pěším, cyklistům, zeleni, lavičkám a dalšímu uličnímu mobiliáři.