Černé huby zmizely z metra před pár lety, nyní zvou na historické jízdy z Leninovy
7. srpna 2014 00:33
Soupravy řady 81–71, přezdívané díky charakteristickému designu čela pracovníky metra „briketa“ nebo „černá huba“, byly vyvinuty speciálně pro sklonově náročnou trať A. Od roku 2009 se již v pravidelném provozu nevyskytují, Pražané je mohou vidět jen při zvláštních příležitostech.
Fanoušci metra i široká veřejnost se mohou letos v soupravách 81–71 těšit na hlášení staničního rozhlasu s uvedením aktuální cílové stanice a informací o datu zahájení na tomto úseku.
Vozy metra budou řízeny strojvedoucími v dobových hnědých uniformách a souprava bude vybavena na čelech vlaku autentickými dobovými tabulemi s konečnou stanicí. Všem zájemcům pro cestu tímto zvláštním spojem postačí klasické jízdenky nebo časové kupony.
„Jízda historickou soupravou 81–71, která byla před dvěma lety kompletně zrekonstruována, je vhodnou příležitostí pro zpestření prázdninové neděle. Zveme všechny fanoušky MHD i širokou veřejnost, aby si jízdu těmito vozy metra opět vyzkoušeli,“ uvedl Jaroslav Ďuriš, generální ředitel pražského dopravního podniku.
První jízda soupravy pro širokou veřejnost se uskuteční v 11.45 hodin ze stanice metra Dejvická (v době zahájení provozu se jmenovala Leninova) do stanice metra Náměstí Míru. Trasa i termín úvodní jízdy jsou identické jako při zahájení provozu v roce 1978.
Jízda do stanice Depo Hostivař bude výjimečná
Druhá jízda historické soupravy povede po trase Dejvická – Želivského, zprovozněné v prosinci 1980, třetí jízda bude v trase Dejvická – Strašnická (stanice otevřena v červenci 1987) a čtvrtá jízda projede trasu Dejvická – Skalka (stanice předána do užívání v červenci 1990).
Pátá jízda se uskuteční v trase Dejvická – Depo Hostivař, od roku 2006 cílové stanice metra A. Ve všech případech jede historická souprava s cestujícími v obou směrech.
Jízda s cestujícími do stanice Depo Hostivař bude v historii pražského metra výjimečná, neboť provoz na tomto úseku byl zahájen až po ukončení provozu vozů 81–71 na lince A, takže v pravidelném provozu tímto úsekem nikdy nejezdily.
Poslední souprava tohoto typu projela „áčkem“ v červnu 2005. V tomto provozním úseku linky A se mohou cestující proto svézt soupravou 81–71 jen zcela výjimečně, kromě výroční akce také v rámci oblíbených jízd historickou soupravou.